Ammunta

Ampumatoiminta Reserviläisyhdistyksessä

Ammunta on suosituin ja laajin reserviläistoiminnan muoto. Siihen kuuluu laaja kirjo erilaisia aseita ja ampumalajeja alkaen ilma-aseammunnasta ja päätyen sovellettuun reserviläisammuntaan sotilaskaliiberiaseilla.
Ammuntaan liittyy laaja kilpailutoiminta maakunnallisella ja valtakunnallisella tasolla. Reserviläisliiton suurin vuosittainen tapahtuma on liiton elokuun kolmantena viikonloppuna järjestettävä ampumamestaruuskilpailu.
Ammunnan puitteissa järjestetään eritasoista koulutusta, joka kattaa niin aloittelijat kuin ammuntaa jo pidempään harrastaneetkin.

Loimaan Seudun Reserviläiset ry on aktiivinen ammuntaan suuntautunut yhdistys. Keväisin järjestetään ampumataitopäivä kaikille ammunnasta kiinnostuneille. Keväästä syksyyn järjestetään perusammuntaharjoituksia yhdistyksen jäsenille. Lisäksi yhdistyksen jäsenistä moni harrastaa sovellettua reserviläisammuntaa (SRA), johon on erikseen harjoituksia sekä kilpailuja.

Ammuntaharjoituksiin ja kilpailuihin osallistuminen vaatii voimassaolevan ampumaturvavakuutuksen (reserviläisten ampumaturva tai SAL). Harjoituksiin ja kilpailuihin osallistumalla hyväksyt samalla, että nimesi löytyy tulosluettelosta näillä sivuilla ja että paikan päällä otettuja kuvia voidaan käyttää Loimaan Seudun Reserviläisten näkyvyyden edistämiseen.

Loimaan Seudun Reserviläisten ampuma-asekouluttajilta sekä puheenjohtajalta saa todistukset poliisille omaa ampuma-aselupahakemusta varten harrastusvaatimusten täytyttyä.

HEIKINPIRTIN AMPUMARADAN OHJESÄÄNTÖ

Radasta vastaa Loimaan Seudun Reserviläiset ry.
Radan käyttöoikeus on lisäksi Loimaan Jankon ampumahiihtojaostolla ja muilla reserviläisjärjestöillä.

Rata on tarkoitettu vain .22 kaliiperin kivääreille sekä pistoolikaliiperin aseille.
Radalla saa ampua arkisin ma-pe klo 9-21 ja viikonloppuisin la-su klo 12-18 välisenä aikana. Ratakatoksessa olevassa postilaatikossa on ratavihko, johon merkitään jokaisella ammuntakerralla päivämäärä, yhdistys, kaliiperi sekä laukausmäärä. Nämä tiedot raportoidaan vuosittain ympäristöluvan edellyttämällä tavalla Loimaan kaupungin ympäristötarkastajalle.
Aseen käsittelyssä tulee noudattaa ehdotonta varovaisuutta.
Käytetyt taulut tulee poistaa ja tyhjät ammusrasiat laittaa roska-astioihin. Hylsyt tulee kerätä aina pois ammunnan jälkeen.
Taulukatoksen puurakenteisiin ei saa ampua. Muilla kuin .22 kaliiperin aseilla saa ampua vain taululaitteiden vasemmalla puolella.
Ampumaradan kilpailuvarauksia hoitaa Loimaan Seudun Reserviläiset ry:n puheenjohtaja.