Loimaan jotos 2011

JOTOSKUTSU

Reserviläisurheiluliiton valtakunnallinen syysjotos, Loimaan Jotos 2011, järjestetään 16 – 18.9.2011 Porin Prikaatin harjoitusalueella Säkylän, Vampulan ja Loimaan maastoissa. Jotoksen päävastuullisina järjestäjinä toimivat Loimaan Reserviupseerit ja Loimaan Seudun Reserviläiset. PV:n ampumakilpailun järjestää Porin Prikaati.
Kilpailun johtajana toimii Jorma Koivisto, valvojana ja teknisenä asiantuntijana Seppo Solla sekä jotoksen suojelijana kenraalimajuri Markku Nikkilä.

Yleistä
Kilpailuun osallistuminen ei edellytä maanpuolustusjärjestön jäsenyyttä. Jotos alkaa perjantai-iltana ja päättyy sunnuntaina iltapäivällä. Kilpailutoimisto aukeaa 16.9.2011 klo 15.00. Partioiden tulee ilmoittautua viimeistään tuntia ennen lähtöä.
Paikka
Jotoskeskus sijaitsee Säkylän Huovinrinteellä, Porin Prikaatin varuskunta-alueella, sotilaskodin yhteydessä. Navigaattorin avulla jotokselle tulevat löytävät paikalle navigointiosoitteella Huovinrinteentie 75, Säkylä.

Sarjat
Jotoksella on kaksi sarjaa: 1) Jokaiselle reserviläiselle sopiva Suomen sotilas- ja 2) Vaativampi Törni-sarja. Partion koko on 3-4 henkeä. Erityisissä tapauksissa hyväksytään myös 2- ja 5-henkiset partiot. Tehtävät on mitoitettu neljälle henkilölle.

Jotosreitti ja tehtävät
Jotosreitti on pituudeltaan noin 40 kilometriä ja se kuljetaan jalan Porin Prikaatin varuskunta- ja harjoitusalueella. Maasto on korkeuseroja sisältävää kangasmaastoa, eikä reitiltä puutu kosteitakaan maasto-osuuksia.
Rasteilla on tehtäviä, jotka liittyvät reserviläistietoihin ja -taitoihin, ammuntaan, suunnistukseen ja kartanlukuun, ensiapu- ja pelastuspalvelutoimintaan, luonnontuntemukseen sekä yleistietoihin. Alueella on maastokohtia, joissa on kiellettyä kulkea. Näistä alueista kerrotaan tarkemmin jotoskäskyssä.

Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen tapahtuu 31.8.2011 mennessä mieluiten jotoksen nettisivuilla http://www.reservilaisliitto.fi/loimaanjotos2011 olevalla kaavakkeella. Ilmoittautuessa on mainittava sarja, partion nimi, kotipaikka, jäsenten nimet, syntymäajat ja mahdolliset sotilasarvot sekä partion sähköpostiosoite (tai postiosoite) ennakko-ohjeen lähettämistä varten. Vähintään pakolliset tiedot on ilmoitettava. Lisätiedoissa partio voi esittää mahdollisen lähtöaikatoiveen, joka pyritään huomioimaan mahdollisuuksien mukaan.
Mikäli sähköinen ilmoittautuminen ei ole mahdollinen, em. tiedot ilmoitetaan kirjeitse osoitteella Jouko Rinne, Melliläntie 83, 32300 Mellilä.

Osallistumismaksu
Ilmoittautuminen on pätevä, kun osallistumismaksu on suoritettu tilille FI31 5238 0520 0414 79.
Osallistumismaksu on 90 euroa partiolta 31.8. mennessä ilmoittautuneilla, jälki-ilmoittautuneilla 170 euroa 14.9. asti. Maksajan/partion nimen pitää näkyä maksutiedoista.
Puolustusvoimien järjestämästä ampumakilpailusta ei peritä osallistumismaksua.
Varustus
Partiot kuljettavat mukanaan kilpailun aikana tarvitsemansa muonan ja varusteet. Tarkemmat ohjeet partioille toimitetaan ennakko-ohjeen yhteydessä. Osallistujulle tarjotaan ruokailu sunnuntaina jotoksen päätyttyä ja peseytymis/saunomismahdollisuus sekä muistoesine.

Vakuutus
Jotostelijat osallistuvat jotokselle omalla vastuullaan ja huolehtivat itse omasta vakuutusturvastaan. Reserviläisliitto ry:n ottama ryhmätapaturmavakuutus kattaa Puolustusvoimien järjestämien ammuntojen osallistujat vain ammuntojen osalta. Ampumavakuutuksen korvaussumma on tapaturman hoitokuluista 5 000 euroa, täyden pysyvän haitan kertakorvaus 10 000 euroa ja kuolemantapauskorvaus 5 000 euroa.
Muilta osin suosittelemme voimassaolevaa tapaturmavakuutusta.
Muuta huomioitavaa
Alkoholipitoisten juomien tuominen puolustusvoimien alueelle sekä niiden nauttiminen on kielletty. Ammunnoissa noudatetaan ehdotonta nollatoleranssia.

Tiedustelut
Seppo Solla
puh. 0500 781 639, s-posti seppo.solla(at)pp.inet.fi

Loimaan Reserviupseerit ry                   Loimaan Seudun Reserviläiset ry

LOIMAAN JOTOS 2011 – ENNAKKO-OHJE
Reserviläisurheiluliiton syysjotos 16 – 18.9.2011

Loimaan Reserviupseerit ry – Loimaan Seudun Reserviläiset ry

1. Kokoontumispaikka- ja aika
Jotoskeskus sijaitsee Säkylän Huovinrinteellä, Porin Prikaatin sotilaskoti ja elokuvaluokka- rakennuksessa. Opastus KT 41 ja tien 213 risteyksestä Virttaalta, KT 41 ja tien 212 risteyksestä Huittisista sekä tieltä 204 Säkylästä. Navigaattorin avulla jotokselle tulevat löytävät paikalle navigointiosoitteella Huovinrinteentie 75, Säkylä. Paikoitustiloista on alueelle tultaessa viitoitus.

Jotoskanslia on avoinna perjantaina 16.9.2011 klo 15.00 alkaen. Puhelinnumero jotoskansliaan on 0400-593455.

Jotospartion johtaja ilmoittaa partionsa vähintään 1 tunti ennen partion lähtöaikaa. Varusteiden vaihtoon voi käyttää kuntotalon tiloja. Ilmoittautumispaikasta on lähtöpaikalle jalan kuljettavaa matkaa n. 1 km.

2. Jotoksen kesto ja aikataulu.
Ensimmäinen partio lähtee jotosreitille perjantaina klo 18.30. Partiot lähetetään reitille kahden minuutin väliajoin lähtöluettelon mukaisesti. Ensimmäistä partiota odotetaan maaliin sunnuntaina n. klo 11.00. Kaikkien partioiden odotetaan olevan maalissa sunnuntaina klo 15.00. Maaliin saavuttuaan osallistujat voivat saunoa ja peseytyä jotoskeskuksen läheisyydessä olevassa kuntotalossa. Jotoksen jälkeen osallistujille tarjotaan lounas muonituskeskuksessa.

3. Ohjeet varusteista

Pakolliset partiokohtaiset varusteet
majoite partiolle
retkikeitin ja polttoaine
kirves ja saha
partion ensiapuvarustus; vähintään seuraavat tarvikkeet: (kyypakkaus, sideharsoa, laastaria, idealside tai vastaava, 2 kpl kylmäpakkauksia, hiertymälaastaria ja särkylääkettä)
2 vrk:n muona
GSM puhelin toiminnassa koko jotoksen ajan
koordinaattimittari 1:25 000
lujaa narua noin 2 x 50 metriä

Pakolliset henkilökohtaiset varusteet
säänmukainen vaatetus (arvomerkkien käyttö on kielletty)
kantolaite esim. rinkka
suojus jaettavalle materiaalille ( kartalle ym.)
valaisin (otsalamppu tai vastaava)
muistiinpanovälineet
puukko ja tulentekovälineet
suunnistusvälineet (kompassi)
mahdolliseen vesistönylitykseen sopivat jalkineet
2 kpl jätesäkkejä
ruokailuvälineet
henkilöllisyystodistus

Suositeltavia lisävarusteita:
vesipullot / astiat
riittävä vaatetus, vara- ja sadevaatteineen
henkilökohtaiset hygienia- ja ensiapuvarusteet

4. Osallistujien ruokailu
Sotilaskodin palvelut ovat Jotoskeskuksessa käytettävissä perjantaina ja sunnuntaina. Lauantain yöpymispaikalla on sotilaskotiauto. Lauantaina ruokailurastilla on kanttiinipalvelut. Sunnuntaina osallistujille tarjotaan lounas muonituskeskuksessa.

5. Vakuutukset
Jotostelijat osallistuvat jotokselle omalla vastuullaan ja huolehtivat omasta vakuutusturvastaan harkintansa mukaan. Reserviläisliitto ry:n ottama ryhmätapaturmavakuutus kattaa ammuntoihin osallistuvat ainoastaan ammuntojen osalta. Ampumavakuutuksen korvaussumma on tapaturman hoitokuluista 5 000 euroa, täyden pysyvän haitan kertakorvaus 10 000 euroa ja kuolemantapauskorvaus 5 000 euroa. Muilta osin suositellaan tapaturmavakuutusta.

6. Osanottajien ja huoltajien majoitus
Järjestäjillä on rajoitetusti mahdollisuuksia järjestää huoltajille ja keskeyttäneille erillistä majoitusta. Tarvittaessa pyydetään ottamaan ennakkoon yhteyttä puh. 040 842 1810.

7. Liikkuminen jotosmaastossa
Partiot noudattavat vaeltajan perussääntöjä. Maastoon ei jätetä mitään sinne kuulumatonta roskaa tai jätettä. Majoitusalueilla on niille jätekeräilypisteet. Luonnossa liikutaan luonnon ehdoilla, kasvustoa vaurioittamatta.

Karttaan tai maastoon kielletyksi merkityillä alueilla sekä pihoilla kulkeminen on kielletty. Osa alueista on luonnonsuojelualueita ja osalla liikkuminen on turvallisuussyistä kielletty. Tulenteko on sallittu järjestäjän erikseen määrittelemillä paikoilla. Partioiden huoltajien liikkuminen jotosmaastossa on kielletty. Jotosmaaston ennakkotiedustelu on kielletty.

8. Ammunnat
Ammunnoissa on noudatettava järjestäjien ohjeita. Ampumakelpoisuutta valvotaan. Nollapromilleraja on ehdoton.

9. Täydentävät ohjeet
Jotosta koskevat täydentävät tiedot ja ohjeet annetaan ilmoittautumisen yhteydessä partioille jaettavassa jotoskäskyssä.

10. Yhteystiedot
Jotosjohtaja Jorma Koivisto, puhelin 040 842 1810, s-posti jorma.koivisto(at)pp3.inet.fi. Jotoksen varajohtaja Perttu Laihonen, puhelin 050 337 6562, sähköposti perttu.laihonen(at)pp.inet.fi.

Tiedustelut Seppo Solla, puhelin 0500 781 639, sähköposti seppo.solla@pp.inet@fi

AJANKOHTAISTA

Jotos on koekierretty

TÄSSÄ MUUTAMA KUVA KOEKIERROKSELTA

(kuvat (©) Marko Silvander ja Jouko Rinne )

Loimaan Jotoksen 2011 reitti on nyt koekierretty, kertoo jotoksen tehtäväpäällikkö Marko Silvander. Rastipaikat on tarkastettu ja jotokselle on saatu arviotu aikataulutus.

Heinäkuun viimeisen viikonvaihteen aurinkoisessa ja helteisessä säässä järjestettiin Loimaan Jotos 2011:n koekiertäminen. Tapahtuman organisoinnista vastasivat tehtäväpäällikkö Marko Silvander ja ratamestari Keijo Viljanen. Viikonvaihteen aikana tarkistettiin rastien koordinaattien ja maastossa olevien tehtäväpaikkojen vastaavuus ja oikeellisuus. Näyttää siltä, että partiot ovat varsin hyvin löytäneet rastit, mainitsee Viljanen. Parin rastin osalla olemme näköjään merkanneet rastin siten, että partio ei ole merkintänauhoja löytänyt. Saatujen selontekojen ja tarkistusten jälkeen on voitu todeta partion kuitenkin olleen oikeassa paikassa ja että myös rastit on merkitty koordinaateista karttaan oikein. Ehkä rastit olisi voinut merkitä maastoon helpommin huomattaviksi, myöntää Silvander. Itse jotoksella ne varmasti löydetään paremmin jo pelkästään senkin johdosta, että rastialueilla on huomattavan paljon väkeä usean tehtäväpisteen johdosta.

Reitin kiertäneitä partioita oli kaksi, nuoremmista koostunut Törni-sarjan reitin kulkenut partio, sekä jo nostoväkeen kuuluvista, kokeneista jotoskiertäjistä muodostettu ja Suomen Sotilas-sarjan reitin kiertänyt ”Kuksa-partio”. Törni-sarjalaisen Valtteri Arran mielestä reitti oli maastollisesti varsin helppokulkuinen. Pari virhevalintaa tosin aiheutti partiolle ylimääräisiä hikipisaroita ja ajan menetystä. Ehkä joitain reitinvalintojakin olisi pitänyt tarkemmin harkita. Voin kuitenkin hyvällä omallatunnolla suositella tätä jotosta jotosuraansa aloittaville, sanoo Arra partiokaverinsa Sami Lehtosen myötäillessä. Arralle tämä oli ensimmäinen itse kulkien suoritettu jotoskierros. Tämän syksyn jotoksella hänellä on töitä parilla rastilla, mutta ehkä tästä iskee kipinä osallistua partion jäsenenä tuleville jotoksille.

Jotosreitti meni yllättävän helposti, oli myös toisen koekiertäneen partion jäsenen Seppo Sollan mielipide. Matkantekoa avitti ilman muuta hyvät sääolot, jotka toisaalta helteen johdosta vaativat jatkuvaa nestehuoltoa ja toivat omalla tavallaan vaativuutta. Tehtäväämme ei kuulunut rastitehtävien suorittaminen, ainoastaan rastien löytäminen annettujen koordinaattien ja kartan avulla sekä matkan edistymisen aikatauluttaminen. Rastit oli merkitty parilla merkkinauhalla ja meidän partiollemme ehkä turhankin vaatimattomasti: parin rastin merkintänauhat jäivät löytymättä, vaikka satavarmasti tiesimme olevamme oikeassa paikassa, sanoo Solla. Tämä tarkistettiin myöhemmin ratamestarin kanssa. Maasto muutoin on kulkemisen kannalta mukavaa kangasmaastoa ja helposti suunnistettavissa. Reitinvalinnallekin annetaan mahdollisuuksia.

Jotoksen johtaja Jorma Koivisto toteaakin saatuaan yhteenvedon koejotoksen organisoijilta ja koekiertäjien kommentit, että nyt on oikea aika ilmoittautua Loimaan Jotos 2011:lle osanottajaksi. Kootkaa sopiva partio ja osallistukaa. Reitin pystyy kiertämään kohtuullisen peruskunnon omaavanakin. Varusteisiin kannattaa panostaa ja siitä on juttu toisaalla jotoksen sivuilla. Reitti ja maasto ovat pääosin helppoa kangasmaastoa. Korkeuseroja on, mutta ei ylettömästi. Reitinvalinnalla saattaa säästää hikipisaroita. Tehtävät tulevat olemaan erittäin mielenkiintoisia. Tuskin millään jotoksella on ollut niin vahvaa puolustusvoimien tukea sekä maaston, kaluston, että myös henkilökunnan osalta, kuin mitä Porin Prikaati nyt antaa. On antanut vuonna 2004 järjestetylle Huovintien Jotokselle ja antaa nyt Loimaan Jotos 2011:lle. Kannattaa tulla testaamaan kuntoa ja taitoa sekä viihtymään samanhenkisessä porukassa Huovinrinteellä, Porsaanharjun upeassa maastossa.
02.08.2011 -jr-

Puolustusvoimien ammunnat
” Puolustusvoimat voi järjestää ampumakilpailuja, joihin sekä reserviläisillä että ei asevelvollisilla on mahdollisuus osallistua.
Puolustusvoimien ampumakilpailulla tarkoitetaan puolustusvoimien omistamaa, hallinnoimaa ja toimeenpanemaa ennakolta määriteltyihin kirjallisiin sääntöihin perustuvaa kilpailua, jossa käytetään puolustusvoimien omistamia aseita ja/tai ampumatarvikkeita. Puolustusvoimien ampumakilpailu toteutetaan Suomessa poislukien Ahvenanmaan maakunta ” (ote hallinnollisesta määräyksestä HF951).

Puolustusvoimien järjestämiä ampumakilpailuja koskee Pääesikunnan 9.2.2010 antama ja 1.5.2010 voimaan tullut hallinnollinen määräys HF951. Määräys koskee myös Loimaan Jotos 2011:lla PV:n aseilla mahdollisesti suoritettavaa / suoritettavia ammuntoja.

Tässä linkki määräykseen HF951

Kursseja aktiivisille maanpuolustusasioista kiinnostuneille
Maanpuolustuskoulutus ry järjestää vuosittain noin 1500 koulutustapahtumaa eri puolilla Suomea. Niille osallistuu noin 35 000 henkilöä. Voit osallistua myös muulla kuin omalla asuinpaikkakunnallasi järjestettäville kursseille.

Valitse koulutuskalenterista tapahtuma, johon haluat ilmoittautua ja ilmoittaudu ruudulla olevien ohjeiden mukaisesti. Mikäli et ole kirjautunut MPK:n järjestelmään, kirjaudu ohjeiden mukaan ja ilmoittaudu sen jälkeen tapahtumaan. Pyydä tarvittaessa apua oman alueesi piiritoimistosta.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot sekä aikataulu Maanpuolustuskoulutus Ry:n nettisivulla.

TÄSTÄ PÄÄSET MPK:N VARSINAIS-SUOMEN KURSSITARJONTASIVUSTOLLE

Ohjeita liikkuvalle reserviläiselle, ja muillekin

Reserviläinen -lehdessä 2/2011 oli mainio juttu vähän liikkuvalle reserviläiselle – ja miksei muillekin – valmistautumisesta liikuntasuoritukseen. Erityisesti pitkäkestoiseen suoritukseen tulee valmistautua huolella, jotta mahdolliset vammat ja vaivat minimoitaisiin. Kokemus on osoittanut esimerkiksi hiertymien hidastavan huomattavasti matkantekoa. Loimaan Jotos 2011:lle on myönnetty lupa käyttää artikkelia jotossivustollaan. Tässä siis vapaasti käytettäväksenne valmistautuessanne Loimaan Jotos 2011:lle kuin myös muihin liikuntapainotteisiin, pidempikestoisiin suorituksiin.
Nyt marssitaan

Harjusinisiipi

Vaatimattoman näköinen harjusinisiipi on Suomen uhanalaisimpia päiväperhosia, sillä Suomen ainoa harjusinisiipiesiintymä sijaitsee Säkylänharjulla puolustusvoimien hallitsemalla alueella. Maallikolle kaikki sinisiivet ovat samannäköisiä ja asiantuntijallekin lajin varma tunnistaminen edellyttää perhosen kiinniottoa. Laji on kuitenkin helppo tunnistaa jo pelkän käyttäytymisen ja elinpaikan perusteella. (Lähde: Harjureitti – Harjunsinisiipi)

Lue lisää harjusinisiivestä ja harjualueesta